dimarts, 23 de febrer del 2016

Xera i Xulilla (20 i 21 de febrer)

Vam anar en cotxes particulars, el que ens va permetre accedir al pantà de Buseo i fer l'excursió prevista a L'Estel. Vam pujar pel marge dret del barranc de la Hoz, per sobre de la cinglera, damunt la Peña Machero, veient a baix al fons el Risco del Fraile, monumental roca de parets verticals. Vam visitar les restes del poblat iber del Puntal de los Castillejos. El retorn ho vam fer pel vessant esquerre del barranc de la Hoz, passant per les Casas del Palancar (es poden utilitzar com a refugi), la font de la Puerca (bon lloc per a dinar i descansar) i el mirador del Puntal de la Fuente del Puerco, amb explicacions de les falles del Parc Geològic de Xera. Finalment vam arribar al tram més divertit, al costat del barranc pel que vam descendir creuant el corrent diverses vegades i evitant els tolls, havent de realitzar alguna desgrimpada senzilla.

El diumenge vam eixir de Xulilla cap a Los Calderones, espectacular canó format pel riu Turia (que per ací li diuen rio Blanco), primer per a dalt del tallat, després baixant al riu passant per dos ponts penjants, i finalment al costat del corrent. Vam arribar a la presa de l'embassament de Loriguilla i vam realitzar una travessa per pista fins al barranc de la Vallfiguera, i ja per senda vam visitar les pintures rupestres, en bon estat de conservació. Vam iniciar l'entretinguda pujada al Frailecico, amb unes bones vistes del canó del Turia i de Xulilla, i vam baixar cap a la cova del Tesoro, amb accés tan estret que cal arrossegar-se durant els primers metres. Ací vam descendir pel preciós barranc de la Punta, estret i amb abundant vegetació, vam passar per la cova del Gollizno i vam arribar de nou al Turia. Anant al costat del riu vam arribar al Charco Azul, gran recés natural d'aigua, des d'on finalment vam tornar al poble.
  Benvinguda a una nova excursionista, Samanta.

Text i fotos: Paco Ripollés (encarregat de l'excursió)