diumenge, 28 de juny del 2026

260620 GR-11 Tram 2: Isaba - Bujaruelo

    Hi ha tres maneres de travessar els Pirineus a peu de mar a mar, depenent del vessant escollit. Pel costat francés, el GR-10 comença a Hendaya i després de 882 km aplega a Banyuls-sur-Mer. Pel vessant espanyol, i andorrà, el GR-11 surt del Cap d’Higuer i finalitza al Cap de Creus, amb un total de 820 km de distància entre els dos punts. La primera traçada amb un clima molt més humit i plujós, i el segon vessant més sec i solejat. Una tercera opció, per als més intrèpids, és l’anomenat HRP, sender no homologat d’alta muntanya, molt més tècnic i exigent, que corona cims fins als tres mil metres d’alçada. En qualsevol dels casos, trobarem uns paisatges espectaculars que ens deixaran bocabadats.

 


    L’any passat, un nombrós grup de socis del Centre Excursionista de Castelló va fer el primer tram del GR-11 entre el Cap d’Higuer i Isaba, i tant van gaudir dels Pirineus de Navarra, que aquest any han continuat amb el segon tram, des d’Isaba fins a Bujaruelo (Osca), travessant alguns dels paisatges més espectaculars i salvatges del Pirineu aragonés.


    Avui acaba aquesta nova aventura. Han estat set jornades de caminada per explorar valls profundes com la d’Ansó i la d’Hecho, boscos com la Selva d’Oza, per creuar pastures d’alta muntanya a Aigües Tortes, el circ de Lizara, Candanchú; el tram nord del Gállego, ascendir colls com el de Tebarray i recórrer escenaris llegendaris com el Balneari de Panticosa o el Pont de Bujaruelo, porta natural cap a Ordesa i el Vignemale.



    Aquesta ruta no només destaca per la seua riquesa paisatgística i geològica, sinó també pel seu valor cultural i antropològic. Camins que durant segles han servit de pas per a pastors, comerciants i contrabandistes, avui ens connecten amb una tradició de vida lligada a la muntanya. Els petits pobles pirinencs, amb les seues bordes, ermites romàniques i llegendes locals, ens parlen d’una relació ancestral amb l’entorn. I no podem oblidar la biodiversitat: trencalossos, marmotes, flors alpines i boscos d’avets i faigs han acompanyat els nostres passos.

 


    I el mes més pirenaic de l’any no acaba ací, d’una banda, un bon grup d’excursionistes està gaudint aquest cap de setmana de Guilleries i Pedraforca, i d’altra, demà mateix comença la sortida a Vignemale i Midi d’Ossau. Vos contem com ha anat en els pròxims dies! 👌