diumenge, 28 de juny del 2026

260620 GR-11 Tram 2: Isaba - Bujaruelo

    Hi ha tres maneres de travessar els Pirineus a peu de mar a mar, depenent del vessant escollit. Pel costat francés, el GR-10 comença a Hendaya i després de 882 km aplega a Banyuls-sur-Mer. Pel vessant espanyol, i andorrà, el GR-11 surt del Cap d’Higuer i finalitza al Cap de Creus, amb un total de 820 km de distància entre els dos punts. La primera traçada amb un clima molt més humit i plujós, i el segon vessant més sec i solejat. Una tercera opció, per als més intrèpids, és l’anomenat HRP, sender no homologat d’alta muntanya, molt més tècnic i exigent, que corona cims fins als tres mil metres d’alçada. En qualsevol dels casos, trobarem uns paisatges espectaculars que ens deixaran bocabadats.

 


    L’any passat, un nombrós grup de socis del Centre Excursionista de Castelló va fer el primer tram del GR-11 entre el Cap d’Higuer i Isaba, i tant van gaudir dels Pirineus de Navarra, que aquest any han continuat amb el segon tram, des d’Isaba fins a Bujaruelo (Osca), travessant alguns dels paisatges més espectaculars i salvatges del Pirineu aragonés.


    Avui acaba aquesta nova aventura. Han estat set jornades de caminada per explorar valls profundes com la d’Ansó i la d’Hecho, boscos com la Selva d’Oza, per creuar pastures d’alta muntanya a Aigües Tortes, el circ de Lizara, Candanchú; el tram nord del Gállego, ascendir colls com el de Tebarray i recórrer escenaris llegendaris com el Balneari de Panticosa o el Pont de Bujaruelo, porta natural cap a Ordesa i el Vignemale.



    Aquesta ruta no només destaca per la seua riquesa paisatgística i geològica, sinó també pel seu valor cultural i antropològic. Camins que durant segles han servit de pas per a pastors, comerciants i contrabandistes, avui ens connecten amb una tradició de vida lligada a la muntanya. Els petits pobles pirinencs, amb les seues bordes, ermites romàniques i llegendes locals, ens parlen d’una relació ancestral amb l’entorn. I no podem oblidar la biodiversitat: trencalossos, marmotes, flors alpines i boscos d’avets i faigs han acompanyat els nostres passos.

 


    I el mes més pirenaic de l’any no acaba ací, d’una banda, un bon grup d’excursionistes està gaudint aquest cap de setmana de Guilleries i Pedraforca, i d’altra, demà mateix comença la sortida a Vignemale i Midi d’Ossau. Vos contem com ha anat en els pròxims dies! 👌

dijous, 18 de juny del 2026

Cuidem els genolls

Aquest cap de setmana arranquen les rutes d’alta muntanya programades pel Centre Excursionista de Castelló per als i les més fortes i valentes: els Pirineus. El GR-11 des d'Isaba fins a Bujaruelo, Guilleries i Pedraforca al Prepirineu català, i per finalitzar, el Massís de Vignemale. Excursions molt exigents per la distància i, sobretot, pel desnivell. La raó és que, per a trobar els llocs més espectaculars, cal endinsar-se en la muntanya i assumir un grandíssim esforç.




💪 Així que, per afrontar les pujades i baixades més pronunciades, no només cal estar en molt bona forma física, és imprescindible cuidar i preparar els genolls per a evitar el dolor, especialment a les baixades.

👇 Tres exercicis clau:

1-     Esquat o Flexió de cames isomètrica amb l'esquena recolzada a la paret per enfortir el quàdriceps, gran protector del genoll.

2-     Baixada lenta des d’un escaló, imitant el gest de baixar a la muntanya.

3-     Desplaçament lateral amb banda elàstica, enfortint el gluti, gran escut dels genolls.

👀 Si en voleu saber més sobre com fer aquests exercicis, us deixem un vídeo que us ajudarà:

👉Sepe | Entrenador online de muntanya

Aquestes vacances d'estiu són un moment ideal per entrenar i preparar els genolls per al que vindrà a setembre i final d'any, que serà molt i ben emocionant!



diumenge, 14 de juny del 2026

260606 XIII Bivac a Les Mallades


El cap de setmana passat va ser realment especial, sempre ho és tornar al nostre estimat refugi de Les Mallades. Gaudir del senderisme en un entorn tan ric, és sempre un privilegi.


🐾 Dissabte férem una ruta pels Molins de Vistabella, i diumenge una circular passant pel Til·ler del mas de Barranc, el Forat del Falcó, o la Font de Gargant entre altres. Coves amb unes formacions rocoses espectaculars, abrics amb pintures rupestres, masos, fonts, i moltíssima riquesa vegetal i animal.





💫 I de nit, gaudir de la lluminositat dels estels sense la contaminació lumínica de la ciutat, és un tresor. El Cel de juny ens regala la visió clara de dos dels planetes més brillants des de la Terra, el veí Venus i el gegant Júpiter, clarament visibles cap a l'oest quan s'amaga el Sol. I com no, amb la nit tancada, domina el Cel el Triangle d'estiu, amb les seues estrelles més brillants Vega (en la constel·lació de Lira), Deneb (en el Cisne) i Altair (en l'Àguila). Tot un espectacle per als sentits!

dilluns, 8 de juny del 2026

Hola, excursionista! Hem tornat, i quina millor manera de fer-ho que coincidint amb la publicació de la nostra revista L’Estel en la seua 93a edició, ni més ni menys!



Ve carregada de contingut molt interessant i, per descomptat, el tema principal és l’Eclipsi Total de Sol el pròxim 12 d’agost. Som uns afortunats perquè ens trobem enmig del camí que el Sol recorrerà d’Oest a Est de la Península, i per tant tindrem butaca a primera fila d’aquest inusual I bell fenomen astronòmic. Això sí, cal preparar-se bé I protegir els ulls de la radiació solar, que podria ser molt perillosa. A l’Estel, tens tots els consells necessaris per a gaudir de l’Eclipsi sense perill. 🌞

 

🌳Sabies que han hagut de protegir el Faig Pare? L’exemplar més gran i vell de la fageda del Retaule a la Sénia, és amenaçat per les trepitjades dels visitants. Entre tots hem de salvar un arbre tan bonic de més de tres-cents anys.

 

🌄Alguna vegada has pensat en la seguretat a les rutes de muntanya? Segur que si, és important planificar i prevenir, perquè la seguretat a la muntanya és una responsabilitat individual que beneficia al grup.

 

🍮En aquesta edició de L’Estel tens a més la recepta de “L’Escaldao”, també conegut com el tarró dels pobres, unes postres típiques asturianes que et faran la boca aigua!

 

I abans de descriure totes les activitats programades per al segon semestre de l’any, en la secció Passió per la Muntanya descobrirem la Vall de l’Eresma, a Valsaín (Segòvia), amb les seues Pesquerías Reales.


Si en vols saber més, fes click i gaudeix de la lectura: L'Estel 


Cultura, Natura i Esport, com al CEC ens agrada!!!

 

Per acabar, et diré que aquest cap de setmana passat s’ha celebrat el XIII Bivac a les Mallades, als peus del Gegant de Pedra. Però millor això t’ho conte un altre dia...

diumenge, 9 d’octubre del 2022

Venta Gaeta, Sierra Martés, Hoces Cabriel, Requena (8y9 Octubre)

 





Sábado 8 de Octubre.
Jornada de sudor y lágrimas .
Sudor durante los más de 20 km y los 800 metros positivos que nos llevaron desde Venta Gaeta (pedanía de Cortes de Pallás) a la cima de Sierra Martés 1085 m, dónde en el pico de los Ajos encontramos un yacimiento arqueológico de un poblado Ibero. Tras verlo ascendimos hasta el pico Ñoño 1075 m .
En el descenso pasamos por el Refugio del Manguillo donde abandonamos el GR7 para continuar por PRV 115 en descenso hasta enlazar con SLV 21 , que nos adentró en el cauce del río Magro.
Caminando río arriba llegamos hasta el campamento Tabarla dónde repusimos fuerzas para hacer el último ascenso hasta Pocico Valentín finalizando la ruta.
Las lágrimas las pudimos observar en la copa de vino en la cata que hicimos en la bodega de Cerro Gallina, ubicada en Campo Arcís (pedanía de Requena) donde Santiago nos enseñó con mucha pasión cosas sobre la elaboración de sus vinos.
Al finalizar nos trasladamos a Utiel para hacer noche en el Hostal Vegano y antes de descansar visitamos café Pérez, un peculiar establecimiento de principios del siglo XX.
Domingo 9 de Octubre.
Día de Geología e historia.
La Geología llegó caminando 7km en el término de Villargordo del Cabriel , y después de adentrarnos por el barranco de Moluengo, hasta llegar al Cauce del río Cabriel y poder observar los famosos Cuchillos . Después del espectáculo visual de los Cuchillos del Cabriel , nos desplazamos a Requena para empaparnos de su historia  en el barrio de la Villa , dónde además de iglesias, torres y calles estrechas, pudimos visitar una parte de las antiguas cuevas de las que está lleno todo el subsuelo de la Villa, dónde, desde hace siglos han servido de almacenamiento de comida y de bodegas de vino a los antiguos pobladores de Requena.
Y después de reponer fuerzas en el Mesón Fortaleza, volvimos a casa.
Espero que disfrutárais todos de mi primera excursión como guía, donde muy orgulloso os he enseñado la tierra de donde provengo.
Texto: Juan Miguel García.
Fotos: Pepe Valverde

dimecres, 1 de març del 2017

Vilafranca - Benassal (25/02/2017

 Eixim de Vilafranca amb temps fresc, prenent el camí antic de Benassal. A l'altura del Els Abeuradors deixem el camí de Benassal per a vore les Coves del Forcall.

 Seguim pel camí del Molí Colau i en la font de la Canaleta esmorzem.

 Poc després travessem el Pla de Mosorro i passem al costat d'una monumental cabana de pedra seca.


En arribar al corral del Malladar, deixem el camí del Molí Colau i ascendim per pista fins al vèrtex de El Picaio, de 1304 m d'altitud, des d'on tenim unes vistes extraordinàries de la vall del riu Monlleó i de Penyagolosa. Descendim fins la Bassa del Mas del Cerro, i poc després empalmem de nou amb el camí antic de Benassal, que ja no abandonarem fins a arribar al poble. Passem pel Coll d'Ivol on dinem, el Pou Nou, creuem el Riu Sec, el riu dels Albers i el riu de la Solana, i arribem finalment a Benassal.






Fotos i text: Paco Ripollés.


dijous, 15 de desembre del 2016

PAISATGES DE TARDOR A LA TERRA ALTA (19 I 20 DE NOVEMBRE)

EXCURSIÓN A LA TERRA ALTA

Fin de semana con caminata, visita a bodega y cata de vinos.

  El sábado salimos muy temprano, pero como el viaje es por buena carretera, pudimos pegar una cabezadita.
  Mis compañeros caminaban por sendas con estupendas vistas, hablando y yendo poco a poco. Llegamos al Monument a la Pau, fué un momento emotivo al leer la poesía escrita en él.   Comimos tomando el solecito en la ermita de Santa Magdalena.


  Luego seguimos hasta la bodega de Pinell de brai, llamada la “Catedral del Ví”. La guía nos la enseñó explicándonos su construcción por el arquitecto César Martinell. Nos gustó mucho.   Martinell era un hombre muy inteligente, humilde y apasionado con su trabajo. Hay un montón de libros que hablan de él, y es asombroso lo que pensó e hizo durante su vida.
  Vino el momento de las catas y por fin el cuerpo fue entrando en calor, y también aumentando el ánimo. Nos reimos y charlamos muy a gusto.













 El domingo salimos por una senda hacia abajo, y llegamos al río en una zona muy hermosa, “La Fontcalda”, con agua termal, árboles y los alrededores de una belleza espectacular.

  A las 12 llegamos a la bodega cooperativa de Gandesa. La guía Pilar nos contó cómo se construyó, también a cargo de César Martinell. Hizo la explicación con tal pasión, gracia y conocimiento que nos encantó a todos. El pueblo trabajó unido, y con la colaboración de 48 familias acabaron la construcción en un año. ¡Vaya buen ejemplo!
  Llegamos a la cata helados (hace mucho frío dentro), pero nos sacó unas cuantas botellas y ¡vaya si nos calentamos! Estuvimos una hora con los vinos, las risas, y nos divertimos un montón.
  Ahora es hora de dar las gracias a todos mis compañeros, que fueron una delicia. Fue un fin de semana fantástico.

 Text: Pili Rucio.
 Fotos: Paco Ripollés